Strefa klienta
 

Co to właściwie jest Web 2.0?

Proroctwa (współ)twórców WWW zbiegają się z innymi faktami, pozornie niezwiązanymi zupełnie z siecią Web. Olbrzymi sukces projektu SETI@home (i potomnych) sprawił, że opracowywane przez IBM procesory Cell są w stanie same się odnajdować w sieci i tworzyć olbrzymie organizmy obliczeniowe, które wydajnością znacząco przewyższają superkomputery - przy jednoczesnym obniżeniu kosztów utrzymania.

Celem twórców Web 2.0 jest to, żeby sieć WWW dawała użytkownikom jak największą możliwość interakcji i integracji, użytkowanie spersonalizowanych stron dla internautów z całego świata. Jedną z cech Web 2.0 jest to, że środek ciężkości stron WWW zostaje przesunięty w kierunku użytkownika. Autorzy stron WWW przygotowują serwis, ale jądrem jego funkcjonowania są użytkownicy, którzy dostarczają jego zawartości (np. zdjęcia, pliki wideo, linki do ciekawych stron internetowych itp.) oraz tworzą społeczność użytkowników, która zaczyna ze sobą współpracować i żyć "własnym życiem". Od czasu rozpowszechnienia się Web 2.0 dużą popularnością zaczęły się cieszyć też serwisy internetowe działające w oparciu o mechanizm wiki i blogi.

Doskonale widać to na przykładzie Wiki oraz olbrzymiego, bazującego na nim projektu, jakim jest Wikipedia. Era Web 2.0 to era informacji, którymi wzajemnie dzielą się użytkownicy.

Wikipedia była jednym z najczęściej cytowanych źródeł. Na blogach powoływano się na nią prawie 29 tys. razy, o 54% więcej niż rok wcześniej.  W ciągu roku encyklopedia zyskała ponad dwukrotnie więcej użytkowników. W listopadzie 2005 miała ich 17,8 mln, a rok później już 37,8 mln., wynika z badań Nielsen Netratings. Podobny wzrost popularności zanotowała polska Wikipedia.

Jonathan Carson, dyrektor Nielsen BuzzMetrics zwraca uwagę, że słowo "Wikipedia" coraz częściej zastępuje słowo "encyklopedia". Tak spektakularny sukces trend Web 2.0 odniósł w budowie międzynarodowej encyklopedii.

Serwis społecznościowy MySpace w ciągu trzech lat działalności stał się jedną z najpopularniejszych stron internetowych w USA. Coraz bardziej znany staje się na całym świecie. Nastolatki, których jest najwięcej na MySpace, nie wyobrażają sobie życia bez niego. Skąd taka popularność MySpace?

Według badań Hitwise, w USA więcej odsłon od MySpace ma tylko portal Yahoo. Ponad 73 mln osób ma konta w serwisie, a codziennie dołącza do nich kolejne 250 tysięcy. Niedawno zapowiedziano uruchomienie europejskich edycji MySpace. Pod koniec roku mają się pojawić francuska i niemiecka wersja językowa.

Licznik: 4903
Aleksander Trojanowski tel: 691 - 887 - 235, e-mail: trojan(ns)mnc.pl
xhtml css
All right reserved by AlexSoft